Coronaprotocol
Dit is een oud bericht.
Het protocol ‘Verantwoord Sporten’ van NOC*NSF is van toepassing, voor zover hier onderstaand niet van afgeweken wordt, versie 23 juni 2021.
Ingangsdatum van dit protocol is zaterdag 26 juni 2021!
- De vereniging communiceert voor de start van het gebruik de algemeen geldende regels duidelijk naar de leden:
a. blijf thuis bij klachten en laat je testen
b. gezondheidscheck en registratie is verplicht
c. was vaak je handen - Sport locaties mogen 100% van de capaciteit op 1,5 meter afstand gebruiken.
- Omdat in de publieke ruimte van het Sportcentrum - gezien het aantal gebruikers - de afstand van 1,5 meter niet kan worden gegarandeerd, geldt de verplichting om in de entree en gangen (ook op de bovenverdieping) van het Sportcentrum een mondkapje te dragen evenals in de entreehal van gymzaal Ospel.
- Waar looproutes van sporters entree/vertrek worden aangegeven in de accommodatie moeten deze gevolgd worden. Bij binnenkomst in de entreehal is het verplicht om de handen als eerste te desinfecteren.
- De sportkantine is geopend en men dient een mondkapje te dragen tot men aan tafel is gaan zitten. Horecapersoneel neemt de bestelling op en serveert het aan de tafel uit. Maximaal 4 personen aan één tafel op 1,5 meter.
- Zorg voor zo weinig mogelijk kruisverkeer bij o.a. het wisselen van hal of hal-deel. Houdt voldoende afstand van elkaar en stel je op een dusdanige manier op bij het wisselen dat de minimale 1,5 meter gewaarborgd is. Kom niet eerder dan 10 minuten voor training, zodat sporters die hun activiteiten in het sportcentrum hebben beëindigd, op een veilige manier het sportcentrum kunnen verlaten zonder dat kruisverkeer plaats vindt.
- De kleedlokalen en douches zijn geopend. Het is de vrijheid van sportorganisaties om daar wél of geen gehoor aan te geven. Worden kleedkamers en douches gebruikt dan is het gevolg daarvan dat contactplekken zoals klinken van deuren gedesinfecteerd worden door de gebruiker zelf.
- Er mag publiek aanwezig zijn bij amateurwedstrijden en trainingen. Dit geldt ook voor professionele wedstrijden. Dit is voor maximaal 22 personen toegankelijk per hal, waarbij een vaste plaats verplicht is.
- De scheidsrechterslokalen 1+2 zijn beschikbaar voor squash dames en 3+4 voor squash heren.
- De gebruiker is zelf verantwoordelijk voor het naleven van de voorwaarden door de leden, trainers, vrijwilligers e.d. De beheerder verzorgt de openstelling zoals dat gebruikelijk is en zal voor zover mogelijk toezicht houden op de naleving van dit protocol.
- Elke vereniging heeft een corona-coördinator aangesteld die aanspreekpunt is voor de gemeente.
Deze coördinator is op de hoogte van alle geldende eisen en deelt deze met de corona verantwoordelijken. Reserveren, registratie en de gezondheidscheck zijn verplicht. Dit dient te worden vastgelegd per training of wedstrijd. - Tijdens het gebruik van de accommodatie is er minimaal één coronaverantwoordelijke namens de vereniging aanwezig. De coronaverantwoordelijke dient erop toe te zien dat het gebruik plaatsvindt conform de gestelde eisen. Dit hoeft niet de corona-coördinator te zijn en ook niet steeds dezelfde persoon. Bij een kleine groep gebruikers is het mogelijk dat de trainer deze functie vervult.
- De coronaverantwoordelijke is als eerste aanwezig in de accommodatie en vertrekt als laatste, om zo toezicht te houden op alle aanwezigen.
- De gemeente zorgt voor de reiniging van de sportvloeren volgens het reguliere schoonmaakprogramma.
- De gebruikers dienen zelf te zorgen voor:
a. voor het reinigen/desinfecteren van handen;
b. het reinigen van de contactpunten zoals de deurklinken na elke training;
c. het reinigen van de gebruikte losse materialen met de daarvoor door de gemeente geleverde desinfectiematerialen;
d. Verrijdbare tribunes worden per hal-deel uitgezet zodat men daar kan zitten voordat de activiteit start en spullen moeten worden meegenomen uit het kleedlokaal;
e. Scheidingswanden sleutel zelf desinfecteren door de gebruiker. - Het schoonmaken van contactpunten en losse materialen na de training vindt plaats BINNEN de tijd dat de accommodatie gehuurd is, Dus niet erna!
- Voor en na de les, training, sportactiviteit dienen de sporters, trainers en coaches hun handen te wassen of te desinfecteren. De huurder moet hier zelf op toezien.
- Ouders/verzorgers die hun kind(eren) komen ophalen moeten rekening houden met de 1,5 meter maatregel bij het wachten.
- Logboek waar verenigingen t.b.v. corona iets willen melden wordt door de dienstdoende beheerder bijgehouden. Op verzoek ligt dat logboek ter inzage voor de coronaverantwoordelijken van de verenigingen.